Bron: Retail Innovation PlatformContact

Fysieke winkels moeten het tegenwoordig vaak opnemen tegen de online markt. Online is snel en makkelijk. Daarom is het voor winkels belangrijk dat er een reden is waarom klanten liever naar de winkel komen. Een juiste winkelbeleving is al langer een onderscheidende factor, maar nu is het een middel om meer klanten (terug) te brengen naar de winkel.  


Het klinkt misschien alsof een winkelbeleving creëren duur en overdadig moet zijn. Echter gaat het bij een beleving om een samenhangend verhaal: een consistente boodschap die iedereen begrijpt en die komt uit de eigen merkwaardes. Deze moeten goed voelbaar zijn in de winkel. En hoe je dat doet? Dat leggen we je hier uit in een paar simpele punten! 


Merkwaarden kunnen zijn: well-being, gezelligheid, betrokkenheid, duurzaam, etc. 

 

1. Het verhaal vertellen begint buiten 
Niet iedereen heeft de middelen om in een prachtig winkelpand te zitten of deze aan te passen naar een look die past bij je merkwaarden. Toch wil je je potentiële klanten laten zien wat je in huis hebt. Sta je bijvoorbeeld voor gezelligheid? Kussentjes, lampjes en een raamsticker kunnen al veel vertellen. Daarnaast kan de etalage gebruikt worden om de sfeer binnen in de winkel weer te geven. 

Klik hier voor meer tips m.b.t. het verbeteren van het exterieur. 

Foto door Vlada Karpovich via Pexels

 


Foto door Sidnei Maia via Pexels
2. Een consistent interieur 
Als de klant getrokken is om binnen te komen is het zonde als het verhaal opeens wegvalt. Maak gebruik van elementen die het verhaal extra versterken. Posterborden kunnen tekstueel en visueel veel vertellen aan de klanten. Maar vergeet ook niet te denken aan het toevoegen van accessoires als een vaas met bloemen, lichtsnoertjes, planten, etc. 

Klik hier voor meer manieren van het opfleuren van je interieur. 

 

3. Speel met de zintuigen
Rituals en LUSH zijn een goed voorbeeld van winkels waar je zintuigen geprikkeld worden. Er wordt thee aangeboden of je kunt de producten proberen in een speciale wasbak. Zorg dat je klanten je producten kunnen testen, voelen en ruiken. Dit kan ook bij kledingwinkels door bijvoorbeeld materialen te laten ervaren.

Meer weten over hoe je zintuigen kunt prikkelen? Klik hier!

Foto door Ron Lach via Pexels

 


Foto door Andrea Piacquadio via Pexels
4. Communiceer je waardes juist.
Het is belangrijk om jezelf grafisch sterk naar voren te laten komen. Zorg ervoor dat je logo, posters, etc. passen bij de uitstraling en de waarden waar jouw winkel voor staat. Door dit op een consistente manier te doen ziet het er verzorgd en professioneel uit.

Klik hier om te weten hoe je je huisstijl kunt ontwikkelen.

 

5. Een compleet plaatje
Het is natuurlijk ontzettend jammer als je alles op orde hebt, maar er toch een paar storende elementen in de winkel zijn (het is te donker, er zit een hobbel in de vloer, etc.). Om een complete winkelbeleving te hebben is het van belang dat storende elementen worden weggenomen.

Foto door Ksenia Chernaya via Pexels


Het verwijderen van storende factoren doe je zo. Succes en veel plezier met het creëren van een belevingsvolle winkel. Bekijk deze video om te zien hoe andere winkels het doen! 

 

Video door INretail via YouTube

Jouw aanbevolen artikelen

LEER MEER OVER JE KLANTERVARING MBV REVIEW TOOLS

Het liefste wil je dat al je klanten tevreden zijn over de ervaring en artikelen in de winkel. Helaas is het in de werkelijkheid niet altijd het geval. Om te weten hoe het percentage tevreden klanten alsmaar hoger kan worden, is het handig om een klantentevredenheidsonderzoek ...

WINKELBELEVING WORDT HÉT OVERLEVINGSMIDDEL

Fysieke winkels moeten het tegenwoordig vaak opnemen tegen de online markt. Online is snel en makkelijk. Daarom is het voor winkels belangrijk dat er een reden is waarom klanten liever naar de winkel komen. Een juiste winkelbeleving is al langer ...

LEER MEER OVER JE KLANTERVARING MBV REVIEW TOOLS

Het liefste wil je dat al je klanten tevreden zijn over de ervaring en artikelen in de winkel. Helaas is het in de werkelijkheid niet altijd het geval. Om te weten hoe het percentage tevreden klanten alsmaar hoger kan worden, is het handig om een klantentevredenheidsonderzoek ...

Contact

Heeft u een vraag over deze informatie of wilt u graag in contact komen met de leverancier van deze informatie?

Vul dan het contactformulier in!