Bron: INretailContact

Wil je een (online) winkel starten, je winkel verbeteren of beter definiëren waar je voor staat? Dan is het slim om een ondernemingsplan te maken. Hierin komen verschillende onderwerpen altijd aan bod. Het is verstandig om het ondernemingsplan op te delen in bijpassende hoofdstukken die ieder onderdeel zo uitgebreid mogelijk behandelen. 

Maar hoe begin je hier mee? En welke onderdelen zijn belangrijk om te benoemen? Wij leggen het je uit!

 

Waarom is een ondernemingsplan belangrijk? De Kamer van Koophandel legt het uit!  

 

 

1. De ondernemer
In dit hoofdstuk beschrijf je wie er aan het roer staat van de onderneming, jezelf dus! Vertel dingen over wie je bent, waar je voor staat, wat je karakter is, je ambities en je sterke en zwakkere punten. Vertel waarom jij wilt beginnen aan dit nieuwe avontuur en waarom jouw plan een gat in de markt opvult. Hoe unieker, hoe groter de kans dat jouw onderneming een succes wordt!

Foto door Designecologist via Pexels

 

 


Foto door Elina Krima via Pexels
2. De onderneming
Focus je op de plannen die je hebt en geef een uitgebreide marktverkenning. De wie heb je gehad, in dit hoofdstuk ga je je richten op de wat, waar en hoe.
 
  • Wat zijn de recente marktontwikkelingen? Waar zie je kansen? Waar zit je doelgroep? Waar ga je je vestigen? 

  • Hoe ziet je aanbod eruit? Waar haal je je producten vandaan? Waar sla je alles op? Et cetera.  

  • Welke uitstraling gaat jouw bedrijf hebben? 

  • Probeer een goed balans te vinden tussen het vertellen van genoeg detail, maar wel via een kort en krachtige pitch waarin je je passie, inspiratie en ambitie benadrukt. 

 

 

 

3. De markt
Het is belangrijk om goed in kaart te brengen wat je afzetmarkt, de doelgroep en je concurrenten zijn. En maak daarbij een kansen inschatting in hoeverre jij de markt kan gaan veroveren. Waarin ga jij het verschil maken?

4. Marketing
Je hebt nu duidelijk opgeschreven wat jouw doel is en hoe jij een verschil gaat maken in een misschien wel volle markt. Je wilt natuurlijk dat klanten naar jou toe komen i.p.v. naar de concurrent. Zorg dat je jouw plannen, doelen en richtlijnen vertaalt naar een praktische aanpak die je kunt communiceren met je klanten. Het moet duidelijk zijn waarom mensen naar jou toe moeten komen voor de beste service.
 

>Foto door Tim Douglas via Pexels

 

 

5. Financieel plan 

 

Inzicht in de financiën is cruciaal. Daarom is het ook belangrijk om hier hulp bij in te schakelen als je er zelf niet goed uit komt. Zo voorkom je problemen in de toekomst. Er worden namelijk vaak dingen over het hoofd gezien bij startende ondernemingen. 

In het financiële plan beschrijf je jouw verdien model met een inschatting van de omzet van de eerste drie tot vijf jaar, een investeringsbegroting, een financieringsbegroting waarin je onder andere je eigen vermogen en vreemd vermogen op een rijtje zet. Daarnaast zijn een exploitatie- en liquiditeitsbegroting onmisbaar om een idee te krijgen van hoeveel geld er iedere maand binnenkomt en er weer uitgaat. 

Het is belangrijk dat je privé niet onder je onderneming moet gaan lijden. Let op je pensioen, maandelijkse lasten en onderhouden van jezelf en je gezin. 


Foto door Ivan Samkov via Pexels

 


Foto doo Rodnae Productions via Pexels
6. Algemene en juridische zaken
Als toekomstige ondernemer moet je ook nadenken over juridische zaken. Heeft dat leuke pand dat je op het oog hebt wel een winkelbestemming? Moet je toestemming vragen voor een ingrijpende verbouwing? Mag je er een terras neerzetten en mag de bestelbus van de koeriersdienst wel bij je pand komen? In dit hoofdstuk vermeld je al deze zaken. Ook als blijkt dat er geen actie vereist is.

Kijk hierbij ook naar plannen van de overheid en de gemeente, te vinden op hun websites. Als de gemeente een maand na de opening je hele straat openbreekt, heb je wel een probleem.

 

 

 

7. Samenvatting  

 

 

Als alles klaar is maak je een korte samenvatting waarmee je je ondernemingsplan begint. Maak die niet langer dan een A4tje. Daarmee toon je aan dat je je doelstellingen helder voor ogen hebt en hoofdzaken van bijzaken kunt scheiden. Ook de bank zal daar blij mee zijn. 

 

Benieuwd naar een voorbeeld van een ondernemingsplan?  

Klik hier!

Jouw aanbevolen artikelen

LEER MEER OVER JE KLANTERVARING MBV REVIEW TOOLS

Het liefste wil je dat al je klanten tevreden zijn over de ervaring en artikelen in de winkel. Helaas is het in de werkelijkheid niet altijd het geval. Om te weten hoe het percentage tevreden klanten alsmaar hoger kan worden, is het handig om een klantentevredenheidsonderzoek ...

WINKELBELEVING WORDT HÉT OVERLEVINGSMIDDEL

Fysieke winkels moeten het tegenwoordig vaak opnemen tegen de online markt. Online is snel en makkelijk. Daarom is het voor winkels belangrijk dat er een reden is waarom klanten liever naar de winkel komen. Een juiste winkelbeleving is al langer ...

LEER MEER OVER JE KLANTERVARING MBV REVIEW TOOLS

Het liefste wil je dat al je klanten tevreden zijn over de ervaring en artikelen in de winkel. Helaas is het in de werkelijkheid niet altijd het geval. Om te weten hoe het percentage tevreden klanten alsmaar hoger kan worden, is het handig om een klantentevredenheidsonderzoek ...

Contact

Heeft u een vraag over deze informatie of wilt u graag in contact komen met de leverancier van deze informatie?

Vul dan het contactformulier in!