Bron: INretailContact

Zie een kans in Click & Collect want onderzoeken wijzen uit dat het een blijvertje wordt, ook als winkels weer volledig open zijn. Maar hoe zet je het op? Wij leggen het uit!

Click & Collect (ookwel 'bestellen en afhalen’ genoemd) is wanneer een klant online iets koopt om het vervolgens persoonlijk op te halen in de winkel.

 

Bestellen en afhalen; ook zonder webshop

Click&Collect is voor velen een totaal nieuwe verkooptool. Maar het is ontzettend handig om te gebruiken in je winkel, gezien onderzoek uitwijst dat het een blijvertje wordt. Maar hoe pak je het aan? Wat is handig om te weten en te doen? In 6 duidelijke stappen laten we je zien hoe je het zo veilig en slim mogelijk kan inzetten voor jouw winkel(s).


Wist je trouwens al dat je voor click & collect geen webshop nodig hebt? Handig hè!

 


Foto door Liza Summer via Pexels

 

Stap 1: kom, en blijf, in contact met je klant
Het is belangrijk dat je de meerwaarde van jouw winkel blijft communiceren met de klant en dat je dus continue bij de klant in beeld blijft. Dit kan bijvoorbeeld door je 10 belangrijkste klanten een persoonlijk kaartje op te sturen en door op je social media kanalen actief te blijven posten.

Tip 1:
wist je dat je je social mediaberichten vooruit kunt plannen? Dit is behoorlijk handig als je bijvoorbeeld vaste momenten hebt in het jaar waarop je nieuwe collecties binnenkrijgt die je wilt delen met je klanten via social media.

Je kunt vooruitplannen door gebruik te maken van een excel sheet: download hier een handige voor 2021.

Maar er bestaan ook allerlei (gratis en betaalde) programma's waar je je social mediaberichten mee kan vooruitplannen én zelfs automatisch mee kan laten plaatsen:
 
Tip 2:
Om in contact te komen en te blijven met je klant is het belangrijk dat je weet wie je doelgroep nou eigenlijk specifiek is. Dan kun je daar namelijk goed op inspelen.
 

Wil je meer weten over hoe je jouw doelgroep(en) goed in kaart kunt brengen, wat je met die informatie verder kunt doen en waarom dat zo belangrijk is? Bekijk dan deze video.  

 

 


Foto door Cristian Dina via Pexels

 

 


Foto door Liza Summer via Pexels
Stap 2: Inspireer zowel online als offline
Je hoeft niet per se een webshop of website te hebben om je producten online te laten zien. Dit kan namelijk ook makkelijk via Instagram, Facebook, Marktplaats, Zalando en zelfs Whatsapp.

Volg de volgende stappen voor het online zetten van jouw producten:

 

  1. Richt je in eerste instantie op het online zetten van je producten. Klik hier voor tips over goede fotografie. 

    Heb je zelf foto's gemaakt, maar kunnen ze nog iets mooier? Gebruik dan een app! Let wel op dat de foto's realistisch blijven, te veel filters kunnen namelijk een vertekend beeld geven. Er zijn tal van goede, gratis apps beschikbaar om foto- en videomateriaal mee te bewerken, bijvoorbeeld:  

    FOTO: Colorstory, VSCO en Picsart
    VIDEO: Cutstory, Inshot en Hyperlapse
  2.  

  3. Focus je daarna op het geven van een mogelijkheid om (online) te betalen. Dit kan simpelweg door bijvoorbeeld gebruik te maken van:
  • Tikkie;
  • Helptopay;
  • Of gewoon door bij de winkel zelf af te rekenen wanneer het product wordt opgehaald.

 

  1. Kijk daarna pas naar je vindbaarheid in Google

 

Bekijk deze video als je meer wilt weten over het online en vindbaarheid.   

 

 

Als ze je niet kennen, kunnen ze niet bij je kopen 

Je klanten kennen je natuurlijk van je fysieke winkel, maar weten ze wel dat je ook online actief bent met verkoop? Dit kan je bereiken door zichtbaar te zijn. Maar hoe doe je dat? 

Realiseer je dat één bericht op je social mediakanalen waarschijnlijk niet voldoende zal zijn. Gemiddeld moet iemand jouw boodschap zeven keer zien, voordat deze boodschap aankomt. Zorg er dus voor dat je regelmatig van je laat zien en horen.  

Naast het plaatsen van berichten zijn er meerdere creatieve manieren om je klant te laten weten dat je online actief bent met verkoop. Ga bijvoorbeeld live op instagram. Bij livestream selling lopen de off- en online wereld dwars door elkaar heen. In een winkel ga je bijvoorbeeld met je mobiel de winkel door en laat je mooie sets zien terwijl klanten live kunnen inbellen en vragen kunnen stellen. 

 

Bekijk hier hoe je live gaat op Instagram:   

 

 

Tip:
Bekijk deze dagelijkse workouts om aan je bereik op Facebook en Instagram te werken: jouw dagelijkse workout of Facebook en jouw dagelijkse workout op Instagram 

 

 

Stap 3: speel in op relevante momenten
De feestdagen komen eraan. Bedenk een leuke actie, stel een mooi cadeaupakket samen en zorg dat je op tijd kunt communiceren.

 

In deze video zie je alles wat je moet weten over hoe je creatief om kunt gaan met het maken van content voor je social media kanalen en website:   

 

 


Foto door Tim Douglas via Pexels

 

 


Foto doo Thirdman via Pexels
Stap 4: biedt verschillende mogelijkheden om een aankoop te doen
Verkoop je via Instagram of Facebook? Bekijk dan onderstaande tips:
  • Laat je voor 1 uur boeken om thuis advies te geven en bied hierbij gelijk nieuwe producten aan. Lever een gedragen kledingstuk in, deze gaat gratis naar een nieuwe eigenaar, zelf krijgt de klant 10% korting op een item uit de nieuwe collectie. Je kan hier een goed doel, bijvoorbeeld de Weggeefwinkel, aan koppelen.
  • Maak sets in dezelfde maat, vandaag maat 38, morgen 44. En hoe meer je van een set koopt hoe hoger de korting.
  • Doe een intake via Facetime en kom langs met een pas-tas vol mooie sets in de juiste stijl en maat.
 

 

 

Stap 5: maak van afhalen een mooie ervaring
Persoonlijke aandacht Maak met iedere klant die iets bij je op komt halen een praatje en zorg voor menselijk contact. Met persoonlijke aandacht kun jij ervoor zorgen dat mensen het liefst bij jou kopen. Niet alleen omdat jij de producten hebt, maar omdat jij hen méér geeft dan alleen een product.

Tip:
van een kaartje wordt iedereen blij. Hoe leuk om bij je online bestelling een dankjewel-voor-je-aankoop-kaartje te stoppen. Download hier je voorbeeld dankjewel-kaartjes en kadokaartjes.

Foto door Sam Lion via Pexels

 

 


Foto doo Ron Lach via Pexels
Stap 6: de aftersales; blijf verbonden met je klant
Uitpakmoment
Normaal gesproken voeg je - door een goed gesprek of goed advies - waarde toe aan de shop-ervaring van jouw klanten. Met click&collect is dat lastiger. Voeg dus waarde toe aan het uitpakmoment. Geef een kleine sample mee van iets, schrijf een leuk kaartje (handgeschreven werkt écht) of voeg letterlijk confetti toe om jouw collect-pakketje als een cadeautje te laten voelen.

 

Jouw aanbevolen artikelen

LEER MEER OVER JE KLANTERVARING MBV REVIEW TOOLS

Het liefste wil je dat al je klanten tevreden zijn over de ervaring en artikelen in de winkel. Helaas is het in de werkelijkheid niet altijd het geval. Om te weten hoe het percentage tevreden klanten alsmaar hoger kan worden, is het handig om een klantentevredenheidsonderzoek ...

WINKELBELEVING WORDT HÉT OVERLEVINGSMIDDEL

Fysieke winkels moeten het tegenwoordig vaak opnemen tegen de online markt. Online is snel en makkelijk. Daarom is het voor winkels belangrijk dat er een reden is waarom klanten liever naar de winkel komen. Een juiste winkelbeleving is al langer ...

LEER MEER OVER JE KLANTERVARING MBV REVIEW TOOLS

Het liefste wil je dat al je klanten tevreden zijn over de ervaring en artikelen in de winkel. Helaas is het in de werkelijkheid niet altijd het geval. Om te weten hoe het percentage tevreden klanten alsmaar hoger kan worden, is het handig om een klantentevredenheidsonderzoek ...

Contact

Heeft u een vraag over deze informatie of wilt u graag in contact komen met de leverancier van deze informatie?

Vul dan het contactformulier in!