Bron: EmerceContact

Door de pandemie is het koopgedrag verschoven naar meer online winkelen. Niet alleen voor jongeren, want ook ouderen hebben het gemak van online winkelen ontdekt. Een derde van de mensen tussen de 50 en 80 jaar zijn zelfs van plan om ook na de pandemie meer via internet te blijven kopen.

Het is daarom ook belangrijk om mee te gaan op deze trend. En wie zich snel kan aanpassen aan de nieuwe omstandigheden behaalt een concurrentievoordeel. Hierbij is het belangrijk te kijken naar of het voor jou mogelijk is om op een effectieve en efficiënte manier (potentiële) klanten te bereiken via e-commerce evenals de fysieke winkel.


Foto door Andrea Piacquadio via Pexels

 

Zorg dat je daar bent waar de klant is

Klanten bevinden zich naast de winkel en jouw (toekomstige) webshop ook op andere marktplaatsen en op sociale media. Balanceer en combineer deze verschillende kanalen met een strategie rondom onder meer assortiment, prijs, media en organisatie. Streef naar een gezonde omnichannel mix.

Foto door Anete Lusina via Pexels

 

De juiste investering 

Het opzetten en daarmee inzetten van bijvoorbeeld e-commerce kost tijd en geld. Maar bij het juist inzetten van de verschillende channels, zal dit een positief effect kunnen opleveren. Het is belangrijk de juiste afwegingen te maken bij ieder kanaal of de nieuwe werkwijze past binnen jouw bedrijf. 

 


Foto door Kampus Production via pexels
Het belang van een goede partner

Het inzetten van iemand die verstand heeft van e-commerce en kennis van je business, levert een significante bijdrage aan het succes. Deze persoon kan niet alleen op technisch vlak helpen, maar ook met het maken van de juiste keuzes en vervolgstappen. Ook kan deze persoon in de gaten houden of de informatie op ieder kanaal hetzelfde is.

 

Een aantal belangrijke punten om nu mee te beginnen 

  1. Verkoop waar de consument is en zoek altijd naar manieren om eigenaar te zijn van de klantdata 

  1. Kijk verder dan het product, consumenten kiezen niet alleen voor een product maar voor een hele beleving waarbij service een essentiële pijler is 

  1. Zorg voor een geoptimaliseerd digitaal schap over de verschillende kanalen heen (owned & paid) om zo ook kanaalconflicten te voorkomen 

  1. Zorg voor een consistente merkbeleving over alle kanalen heen 

  1. Word niet te afhankelijk van enkele afzetkanalen, zorg voor een juiste balans 

 

Aan de slag!  


Met deze video kun je zelf aan de slag met het opzetten van een eigen webshop! Ferdy Korpershoek legt in een paar stappen uit hoe je dit gemakkelijk zelf kunt doen via Shopify.

Video door Ferdy Korpershoek via YouTube

Jouw aanbevolen artikelen

LEER MEER OVER JE KLANTERVARING MBV REVIEW TOOLS

Het liefste wil je dat al je klanten tevreden zijn over de ervaring en artikelen in de winkel. Helaas is het in de werkelijkheid niet altijd het geval. Om te weten hoe het percentage tevreden klanten alsmaar hoger kan worden, is het handig om een klantentevredenheidsonderzoek ...

WINKELBELEVING WORDT HÉT OVERLEVINGSMIDDEL

Fysieke winkels moeten het tegenwoordig vaak opnemen tegen de online markt. Online is snel en makkelijk. Daarom is het voor winkels belangrijk dat er een reden is waarom klanten liever naar de winkel komen. Een juiste winkelbeleving is al langer ...

LEER MEER OVER JE KLANTERVARING MBV REVIEW TOOLS

Het liefste wil je dat al je klanten tevreden zijn over de ervaring en artikelen in de winkel. Helaas is het in de werkelijkheid niet altijd het geval. Om te weten hoe het percentage tevreden klanten alsmaar hoger kan worden, is het handig om een klantentevredenheidsonderzoek ...

Contact

Heeft u een vraag over deze informatie of wilt u graag in contact komen met de leverancier van deze informatie?

Vul dan het contactformulier in!