Bron: INretailContact
Steeds meer mode retailers zijn opzoek naar manieren om duurzaamheid toe te voegen aan hun bedrijfsvoering. Maar waar moet je beginnen? Geen stress, want tegenwoordig is al veel mogelijk. En in dit artikel nemen we je mee hoe je in 6 stappen richting geeft aan het verduurzamen. Want zo breng je een beweging op gang en maak je het verschil.
Als producten maatschappelijk en verantwoord zijn geproduceerd en/ of een gunstige footprint hebben, is het goed hiervoor te kiezen én er transparant over te zijn! Betekenis geven aan je keuzes mag je best proactief etaleren. Bereid je wel voor op mogelijke vragen: geen antwoord hebben is in deze geen optie.
Leer hier snel meer over greenwashing en duurzame mode:
Video door Kassa via YouTube
Stap 1: wat is jouw ambitie?
-
Je bent gemotiveerd, hebt visie én een plan om tot duurzamer aanbod te komen. Jouw organisatie is op de hoogte en doet actief mee.
-
De doelgroep verlangt het en jij ziet het als een commerciële kans. Je start met interne bewustwording en kijkt naar mogelijkheden.
-
Je wacht liever af totdat er duidelijkheid is, leveranciers of wetgeving je dwingen stappen te zetten. Je wilt vooral geen interne onrust en beperkt de aandacht voor dit thema.
-
Wanneer een leverancier duurzaamheid belangrijk vindt, straalt hij dat ook uit. Let wel goed op greenwashing.
-
Vraag de leverancier om inzichten in hun duurzaamheidsaspecten van de inkoop. Denk hierbij aan arbeidsomstandigheden, milieubelasting, dierenwelzijn en sociaal-maatschappelijke en economische verantwoordelijkheid.
-
Check of er aansluiting is bij initiatieven als het kleding- en textielconvenant, SAC, FWF (Fair Wear Foundation), organic cotton etc.
Foto door pnw production via pexels
Stap 3: Kies beter binnen bestaande collecties
-
Kijk binnen de collectie of er mogelijkheden zijn voor duurzame materialen (zonder bijvoorbeeld te moeten veranderen in stijl). Tencel is bijvoorbeeld een stuk beter voor het milieu dan polyester. En klanten hebben hier ook interesse in. De Sustainable Material Guide van Modint (www.modint.nl) kan daarbij helpen.
-
Kies minder voor trendgevoelige artikelen. Producten kunnen hierdoor langer gebruikt en makkelijker gecombineerd worden.
-
Kies voor kwaliteiten die houdbaarder zijn in gebruik en onderhoud.
-
Koop strategisch in: let op levermomenten, maatvoering en combineerbaarheid.
Foto door Skylar Kang via Pexels
-
Kies voor merken en leveranciers die transparant zijn op het gebied van duurzaamheid.
-
Als je bij kleine merken inkoopt, kan het zijn dat deze cultuurverschillen hebben ten opzichte van grotere merken. Het is belangrijk om te weten en te respecteren dat kleinere merken meestal geen strategische samenwerkingsmodellen gereed hebben.
-
Bedenk dat een merk minstens een jaar nodig heeft om zich te bewijzen.
-
Alles wat aandacht krijgt dat groeit. Die aandacht moet je wel willen en kunnen geven.
Stap 5: Check of duurzame merken jouw identiteit versterken
-
Welke promotionele acties zijn gepland, hoe kun je daarvan profiteren?
-
Kijk of het merk een duurzaam certificaat heeft die past bij jouw blik op duurzaamheid.
-
Welke merk verhalen zijn interessant voor jou om ook te delen in jouw marketing?
-
Is er een mogelijkheid op reputatieschade vanuit de fabrikant? Welke dingen kan je te weten komen en is er in de toekomst ook negatief nieuws te verwachten?
-
Kijk of er vanuit de leverancier ook educatieve en informatieve ondersteuning geboden wordt voor jou en je team met betrekking tot bijvoorbeeld duurzame product informatie.
Stap 6: vergeet dit niet!
-
Is het in- en verkoopteam overtuigd en gemotiveerd om deze stappen naar duurzame retail te zetten?
-
Zorg dat iedereen weet waarom de inkoopstrategie veranderd en wat daar de mogelijke gevolgen van (kunnen) zijn. Dingen die kunnen veranderen zijn de pasvormen, plek in de winkel, prijsstelling, marge, etc.
-
Heeft de inkoopverantwoordelijke de skills om strategische keuzes af te wegen en samenwerkingen concreet vast te leggen?
-
Wanneer en op welke manier worden de verkoopmedewerkers betrokken?
Er zijn ontzettend veel keurmerken en certificaten waardoor kleding duurzaam kan worden gevonden. Let bij de keuze hiervoor vooral erop dat het gekozen keurmerk ook jouw waardes vertaalt.
Vind hier een snel overzicht van keurmerken waar je op kunt letten bij de inkoop:
Video door Milieu Centraal via YouTube
Vind een overzicht van keurmerken via deze link: https://keurmerkenwijzer.nl/overzicht/kleding/
Jouw aanbevolen artikelen
LEER MEER OVER JE KLANTERVARING MBV REVIEW TOOLS
Het liefste wil je dat al je klanten tevreden zijn over de ervaring en artikelen in de winkel. Helaas is het in de werkelijkheid niet altijd het geval. Om te weten hoe het percentage tevreden klanten alsmaar hoger kan worden, is het handig om een klantentevredenheidsonderzoek ...
WINKELBELEVING WORDT HÉT OVERLEVINGSMIDDEL
Fysieke winkels moeten het tegenwoordig vaak opnemen tegen de online markt. Online is snel en makkelijk. Daarom is het voor winkels belangrijk dat er een reden is waarom klanten liever naar de winkel komen. Een juiste winkelbeleving is al langer ...
LEER MEER OVER JE KLANTERVARING MBV REVIEW TOOLS
Het liefste wil je dat al je klanten tevreden zijn over de ervaring en artikelen in de winkel. Helaas is het in de werkelijkheid niet altijd het geval. Om te weten hoe het percentage tevreden klanten alsmaar hoger kan worden, is het handig om een klantentevredenheidsonderzoek ...
Contact
Heeft u een vraag over deze informatie of wilt u graag in contact komen met de leverancier van deze informatie?
Vul dan het contactformulier in!