Bron: Fashion CloudContact
Je hebt ze misschien wel eens voorbij zien komen: nieuwsbrieven van winkels. Het kan aanvoelen als spam, maar het is ook een mogelijkheid om meer met je klanten in contact te komen. Super handig op momenten wanneer je ze minder makkelijk kan ontvangen in je winkel (in de avond of andere momenten waarop de winkel niet open is). Daarnaast is het ook een goede manier om meer informatie (data) te verzamelen over je klant. Een echte win-win situatie dus!
Mogelijk heb je er al eens over nagedacht om zelf aan de slag te gaan met (nieuwe) marketingstrategieën. Dan is het tijd om te stoppen met uitstellen en eindelijk aan de slag te gaan. Om je start een beetje makkelijker te maken, hebben we een stapsgewijze handleiding gemaakt die je helpt bij het maken van je eerste e-mailcampagnes:
Foto door Charlotte May via Pexels
Om e-mails te kunnen versturen, heb je natuurlijk de e-mailadressen van je klanten nodig. Wat je ook doet, onthoud dat het belangrijk is om AVG-compatibel te zijn als het gaat om het verkrijgen van e-mailadressen (in lijn met de privacywetgeving).
Lees hier meer over de privacywetgeving richtlijnen!
Het kan soms handig zijn om uw contactenlijst in te delen in verschillende groepen, zodat je al uw e-mails kunt regelen vanuit hetzelfde systeem. Denk bijvoorbeeld aan taal, productinteresse, etc.
Foto door Miguel á Padriñán via Pexels
Door gebruik te maken van email software kan je je mail proces te vereenvoudigen. Je kunt je gemaakte campagnes/mails makkelijk maken en volgen. Door middel van een (zelfgemaakte) template kan je alle mails met eenzelfde huisstijl versturen. Na verzending krijg je inzichten in de KPI's, hoeveel mensen de mail hebben geopend en links hebben aangeklikt, etc. Dit is super handig om inzichten te krijgen in welke producten/diensten van interesse zijn voor je klanten.
Nu zijn er tal van opties om uit te kiezen, maar het is belangrijk om de tool te vinden die het beste bij jouw behoeften past. Als je nog geen tool hebt gekozen, kun je er hier een paar bekijken:
Stap voor stap naar jouw email concept
Foto door Engin Akyurt via Pexels
Zorg ervoor dat je het doel van uw e-mail weet voordat je begint te typen. Wat wil je dat je e-mails communiceren? Wat is relevant voor de degenen die de mail ontvangen? Elke e-mail die je verzendt, moet een duidelijke boodschap bevatten en gericht zijn op een specifieke actie vanuit de klant.
Foto door naam via bron
Als je je boodschap in een aansprekende vormgeving zet, zal je e-mail hoogstwaarschijnlijk meer aandacht trekken. De overgrote meerderheid van e-mailmarketingtools biedt ontwerpsjablonen binnen de tool die je eenvoudig kunt aanpassen zonder dat je helemaal opnieuw een ontwerp hoeft te ontwikkelen. Of je kunt je eigen e-mailontwerp maken dat is geïnspireerd op uw huisstijl.
3. Zeg het goed
Zorg er bij het maken van je tekst voor dat deze niet te lang is. Korte en beknopte secties zijn aantrekkelijker voor de lezer dan een hele roman. Opsommingstekens zijn goed om afzonderlijke passages te markeren of de inhoud voor de lezer samen te vatten.
4. Vind je toon
Een ander belangrijk en niet te vergeten aspect van goede e-mailmarketing is het zetten van de juiste toon. Hoe wil je verbinding maken met je klanten? Houd je het formeel of ga je liever voor een meer informele aanpak? Zorg er in ieder geval voor dat het je gebruikelijke communicatiestijl weerspiegelt en voorkom dat je overschakelt naar verschillende stijlen. Simpel gezegd: houd het consistent.
Foto door naam via bron
Visuals maken een e-mail niet alleen aantrekkelijker voor het oog, maar ze kunnen ook helpen om je boodschap over te brengen als je ze correct gebruikt. Dit betekent: gebruik alleen afbeeldingen als ze zinvol zijn, maar gebruik niet te veel beeldtaal. Probeer te werken met professionele foto's, in plaats van met zelfgemaakte mobiele foto's. Er zijn tal van online platformen die royaltyvrije afbeeldingen aanbieden, waar je een grote verzameling afbeeldingen kunt vinden om uit te kiezen (bijv. Unsplash, Pixabay of Pexels). Bovendien produceren de meeste merken een breed scala aan hoogwaardige marketingmaterialen die ze aanbieden via derden.
Foto door Ivan Samkov via Pexels
Probeer bij het opstellen van een e-mail altijd je bericht aan een actie te koppelen. Als het doel van uw e-mail bijvoorbeeld is om meer verkeer naar je online winkel te leiden, neem dan de link van je website op en integreer deze zo prominent mogelijk in je e-mailontwerp. Hier moet je werken met flitsende kleuren en actiegerichte teksten om een hoge call-to-action (CTA) te creëren.
7. Voeg een stempel toe
Zorg ervoor dat je jouw volledige stempel aan het einde van je e-mail opneemt. Op deze website vind je een overzicht van de informatie die je wettelijk verplicht bent te verstrekken.
Foto door picjumbocom via Pexels
Controleer altijd hoe je e-mail eruitziet op mobiele apparaten. De meeste mensen lezen tegenwoordig hun e-mail op hun mobiele telefoon. Zorg er dus voor dat je ontvangers uw e-mail goed kunnen bekijken op hun respectievelijke mobiele apparaten (smartphones of tablets): Responsive design is essentieel. Vaak is dit automatisch inbegrepen bij mail software en kan je in een preview zien hoe de mail er op verschillende apparaten uit komt te zien.
9. Test tot je erbij neervalt
Het is sterk aan te raden een testmail naar jezelf (en andere collega's) te sturen voordat je je daadwerkelijke mailing gaat versturen. Zo kun je je tekst controleren op spelfouten, kijken of de afbeeldingen goed worden weergegeven en testen of de links werken.
Succes met het maken van je eigen email marketingstrategie! Begin lekker en vraag niet al gelijk te veel van jezelf. Juist door hiermee te experimenteren kom je tot de email die perfect past met jouw doelgroep!
Als je nog vragen hebt over dit onderwerp, neem gerust contact op! Dan kijken we wat we voor je kunnen betekenen.
Jouw aanbevolen artikelen
LEER MEER OVER JE KLANTERVARING MBV REVIEW TOOLS
Het liefste wil je dat al je klanten tevreden zijn over de ervaring en artikelen in de winkel. Helaas is het in de werkelijkheid niet altijd het geval. Om te weten hoe het percentage tevreden klanten alsmaar hoger kan worden, is het handig om een klantentevredenheidsonderzoek ...
WINKELBELEVING WORDT HÉT OVERLEVINGSMIDDEL
Fysieke winkels moeten het tegenwoordig vaak opnemen tegen de online markt. Online is snel en makkelijk. Daarom is het voor winkels belangrijk dat er een reden is waarom klanten liever naar de winkel komen. Een juiste winkelbeleving is al langer ...
LEER MEER OVER JE KLANTERVARING MBV REVIEW TOOLS
Het liefste wil je dat al je klanten tevreden zijn over de ervaring en artikelen in de winkel. Helaas is het in de werkelijkheid niet altijd het geval. Om te weten hoe het percentage tevreden klanten alsmaar hoger kan worden, is het handig om een klantentevredenheidsonderzoek ...
Contact
Heeft u een vraag over deze informatie of wilt u graag in contact komen met de leverancier van deze informatie?
Vul dan het contactformulier in!